fredag 31 maj 2013

Surrealismen

Fakta: Surrealismen grundades av en man som hette André Breton i Frankrike på 1920-talet. 
Den kom till Sverige under 1930-talet. Surrealismen avsåg att kombinera upplysning med romantik.
Konster inom Surrealismen brukar oftast vara fantasier eller drömmar som konstnären har återskapat. Inom surrealismen får man se de mest konstiga inom konsten. Det är det som är den speciella charmen med surrealism. Man vet aldrig vad som väntar och tittar man på ett konstverk så kan man upptäcka massor med saker man aldrig tänkt på förut. De största konstnärerna inom surrealism är Salvador Dali, René Magritte och Max Ernst.


André Breton.

Jag valde att göra ett konstverk som är skapade inom surrealismen.
Jag tycker att surrealism är väldigt spännande och tycker alltid det är roligt när jag ser ett konstverk jag inte sett förut.Jag älskar att se olika fantasier som bara skenar iväg och man förundras framförallt konstnärernas livliga fantasi och kunskap att återskapa drömmar. Har alltid tyckt det är roligt med speciella konstverk som man verkligen får tänka till om. 
Jag tittade på olika konstverk och blev verkligen intresserad av att göra en själv.

Här är min målning:

Jag ville först måla av mig själv. Som en självporträtt, men efter jag hade ritat ansiktsformen,halsen och håret så tänkte jag att bilden skulle bli för simpel. Så jag började fundera på vad jag skulle göra för att få bilden att likna mer som en Surrealism bild. Sen fick jag iden att klippa ut ögon,näsor och mun som jag sen skulle klistra in på ansiktet av min bild. 
Det skulle symbolisera att en tjej vill drömmer om att se annorlunda ut. Hon är inte nöjd med sitt ansikte, hon vill ha andra ögonfärg, näsform och mun form. Hon är helt enkelt inte nöjd med sitt utseende. Hon drömmer om att få "den perfekta ansiktet" som hon drömmer om men hon kan inte heller bestämma sig riktigt för hur hon vill se ut.

Jag tog direkt fram en låda full med kändis tidningar och kollade igenom massor. Jag klippte ut massa olika ögon, näsor och mun. Sedan la jag de i en liten burk så jag inte skulle tappa bort dem. Anledningen till att jag  inte började klistra in tidningsbitarna direkt var för att jag var tvungen att måla bilden först. Jag tog fram akrylfärger och började måla hudfärgen först. De färger jag blandade var slingorna (med brun, beach färg) och bakgrunden (med blå, limegrön färg). Bakgrundsfärgen som jag fick fram älskade jag riktigt mycket, den blev väldigt cool.

Om jag skulle göra min målning på ett annat sätt så hade jag försökt måla mig själv som en självporträtt fast munnen hade jag gjort så att jag hade målat mina läppar med röd läppstift och "kysst" bilden där munnen ska va. Det hade blivit lite roligt och intressant att se hur bilden hade sett ut. Men annars så blev jag nöjd med denna målning.  (Y)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar