fredag 31 maj 2013

renässansen


Fakta: Renässansen börja vid 1419 i Italien och sluta år 1520. Strax efter 1400-talet började konsten att utvecklas och växa i Europa. Konsten fick mer karaktär. Man började skapa mer realistiska konstverk. De mest framstående konstarterna var måleri, skulptur och konsthantverk. De fick en friare gestaltning, det blev alltså mer finare former och mer dekorativa textilmönster och klädder. Konsten kom till Sverige på 1500-talet. 
Vid denna tid föddes den typiska renässansmänniskan som förverkligade sina innersta drömmar och begär. Konsten förändrades, man ville fånga det individuella och unika hos varje människa. 
"Renässans" kommer från ordet "renaissance" som betyder "pånyttfödelse". På renässansen så slutade konstnärerna att vara så anonyma som de tidigare varit. De fick inspiration från antiken, de såg konsten som förebild.

 
Denna bild har jag gjort genom datorn. Jag tog en bild från Renässansen och ville göra den lite roligare för att jag tyckte kvinnan på bilden såg så allvarlig ut och det tyckte jag var lite trist så jag började fundera på hur jag skulle "spexa" bilden. Jag ville ha med någon tecknad. Jag hade 2 favorit tecknade figurer som jag älska, Mickey Mouse och Kalle Anka. Jag valde kalle anka för han är både väldigt klumpig och ler hela tiden. Han har ett långt ansikte som blev extra lätt att klippa ut och klistra in på bilden.

Jag öppnade renässans bilden på "Paint" sen öppnade jag en till paint flik där jag öppnade Kalle anka bilden. Jag hade alltså 2 paint flikar uppe. Sedan tryckte jag på "frihandsmarkering" och drog linjerna runt Kalle ankas ansikte. Anledningen till att jag inte använde "rektangulär markering" var för att jag inte ville få med den vita bakgrunden. När jag hade dragit linjerna så kopierade jag ansiktet som jag klippt ut och klistrade in den på bilden med damen. Och så klippte jag ut Kalle ankas typiska röda rosett som han alltid har.

Jag blev nöjd med denna bild. Enkel var den att göra och tycker den ser väldigt rolig ut. Iden med att klistra in en figur fick jag från andra exempelbilder som jag såg i Google. jag tyckte de såg så roliga ut och ville själv testa göra en egen.

Om jag hade gjort denna bild på ett annat sätt så hade jag använt Mickey Mouse. Klippt ut hans överdel och klistrat in det på damens överdel. Det hade också sett roligt och intressant ut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar