torsdag 30 maj 2013

Expressionismen

Fakta:
1905 började Ludvig Kirchner och Emil Nolde med expressionismen i Bräschen i Tyskland. Det var då detta konstverk skapades. Efter dessa personer började många andra göra konsten. De expressionistiska konstnärerna ville få fram deras känslor. De uttryckte alltså sina känslor i sina målningar istället för andra sätt. Konstverken ser oftast konstiga ut, Slarviga och kladdiga. De ser så förvridet ut. Det är ofta häftiga rörelser, häftiga färger och brutna mönster, virvlar man riktigt ser konstnärens vrede i vissa målningar t.ex. Vincent van Goghs konstverket "Stjärnenatten".
vissa målningar kan se allmänt konstigt ut som inte har något samband över huvud taget.


Här har vi ett konstverk som kallas för Stjärnenatt målad av konstnären Vincent van Gogh.

Jag valde att göra ett konstverk inom expressionismen. När jag tittade på olika konstverk så fastnade jag för denna bild. Målningen som är gjort av Vincent van Gogh. Tyckte den såg väldigt intressant ut. Virvlarna, fina månen, virvelstjärnorna över byn, de fina färg kombinationerna, natten mm. Det ser så fint ut. Så jag tog bilden, satte mig och stirrade på den några minuter. Funderade på vad bilden försöker säga, hur den är målad, vad Van Gogh kan ha använt när han målade denna fantastiska målning så jag skulle få en aning om hur jag skulle måla min målning som skulle vara något liknande. Jag började fundera på hur min målning skulle se ut. Det första som jag fick i tanken var hav för att virvlarna jag såg i Van Goghs målning påminde mig om under vatten, hav. Jag tog en dator och började söka och titta på olika målningar av expressionismen för att få mer idéer. Jag började tänka på kärlek, romantik,drama. Sedan började jag tänka på typiska sjöjungfru filmer. De brukar oftast handla om kungarike,kärlek. Tillslut fick jag en bild framför mig. Bilden jag skulle börja måla.



Och här har vi min målning när jag blev klar:

Jag började först med att skissa. Sedan tog jag ett större papper. Det blev lite svårt att rita exakt likadant som i skissen. Men de gick ändå. Sedan var det dax för att måla. Jag tog fram akrylfärger och penslar. Vissa färger tog jag direkt från burken, andra blandade jag för att få lite mer "coolare" blandade färger. Jag hade ingen aning om vika färger jag skulle ha på bilden. Det kom jag på när jag satte penseln i färgen då bara poppade upp massor av idéer.

Jag blev nöjd med denna målningen. Bilden visar mer som en "gömd" kärlek. Sjöjungfrurna är förälskade i varandra. De har simmat till ett gömt ställe, bland sjögräsen där ingen annan än bara de två är. Ensamma tillsammans och ger varandra kärlekskyss.

Denna bild ger en äkta känsla av havet,stranden,vacker kärlek,sjögräs. Jag får en riktigt sommarkänsla!

Om jag skulle ändra målningen så skulle jag gjort färgerna mer starkare och mer olika färger, så man riktigt ser bilden. Ungefär så det skriker om färger. Jag hade nog även gjort fler virvelvindar. Men jag vill ändå inte ha "för mycket" på bilden därför blev jag nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar