fredag 11 februari 2011

Mona-Lisa / LEONARDO DA VINCI!

                                           Mona-Lisa                     Parafrasen




MONA-LISA BILD!
Mona-Lisa målades av Leonardo Da Vinci!
Jag har gjort en parafras av Mona-Lisa, 
Jag kalkerade bilden sedan ritade jag den annorlunda.
Jag ändrade bakgrunden, ansiktet och klädderna, jag ritade den med kritor
för att jag tyckte det blev lättare!
I min bild ska det föreställa att hon är en foto-model.
Jag tyckte att det var jätte intresant att rita bilden och ganska lätt,
För att det var roligt att göra en annorlunda still av Mona-Lisa!
;-d
                             





LEONARDO DA VINCI!
Leonardo var en bildkonstnär och uppfinnare som föddes
15 april 1452 och dog 2 maj 1519. Alltså blev han 67 år.
 Han var en mycket intreserad persson som uppfann många saker!
Han ville t.ex. veta mer om hur musklerna i vår kropp fungerar,
 varför och hur vi rör oss (vad som pågår i vår kropp rättaresakt).
Så han gick till bårhuset på kvällarna och tog med sig hem döda kroppar
och delade dom i "bitar" för att ta reda på mer om kroppen.  ;S
Och när han såg fåglarna flyga tyckte han att det var orättvist att inte vi kan flyga,
så han uppfann flygplanet/helikoptren!
Ja.. Han uppfan många andra saker så han blev inte klar med de vissa saker han gjorde!
Men av allt detta han gjorde trodde inte folket att det var sant så han kunnde inte uppfinna de påriktigt,
de tyckte att han var tokigt som kunde tro något sånt!
Några 200 år senare uppfann man de saker som Leonardo hade ritat! 
; D

PARAFRAS!
Parafras är när man ritar om en bild som är målad av en känd
konstnär eller det spelar ingen roll igentligen vilken bild man ritar annorlunda på.
T.ex. det jag har gjort med Mona-Lisa, Jag har ritat henne annorlunda, till en foto-model! 
;)

3 kommentarer:

  1. Kul att du satte in en bild på riktiga Lisa bredvid din parafras.
    Hur tycker du att ditt slutresultat blev?
    Vad tycker du om Da Vinci? Varför?

    SvaraRadera
  2. Hej !
    riktigt bra skrivit, du har fått med nästan allt förutom det som Anne också skrev.
    Din bild blev fin, du har förändrat henne en del men man ser fortfarande att det är Mona-Lisa från början.

    SvaraRadera
  3. Tja ;)

    Fin och snygg bild bild du gjorde bra fakta om hur du gjorde bilden och Leonardo Da Vinci. Håller med Anne. Men bra bild ;););)

    SvaraRadera