torsdag 9 september 2010

Kalligrafi & Anfang


KALLIGRAFI!

Jag har arbetat med kalligrafi. Den använde munkarna och prästerna på medeltiden. De skrev kalligrafi i biblar, sagor, dikter, viktiga dokument och brev. De använde gåspenna och bläk för att skriva. De hade inte lärt sig trycka ut böker så de fick skriva för hand. Munkarna la ner en massa tid för att det skulle bli väldigt noga och fint.


Jag tyckte det var kull och intresant att jobba med kalligrafi. Kalligrafi kommer jag använda när jag har tråkigt och inte har något att göra.







ANFANG!

Ordet "anfang" bettyder "början" på tyska. Den första bokstaven man skrev i början av en text  gjorde man extra fin, man ritade en ram runtom bokstaven.

Jag tyckte det var kul och fint att rita runt om min bokstav. Jag kommer använda anfangen när jag kanske vill göra den första bokstaven på en text fin. 

2 kommentarer:

  1. Vad har du med in din anfang? varför? Vilket material använde du? Hur tyckte du att dina arbeten fungerade?

    SvaraRadera
  2. HEJ!!!!

    Jag tykte dom var fina för du hade ritat nogrant dina färger passade ihop bra. Du kunde ha berättat med om vad du använde och arbetsts gång på båda bilderna. Jag visste inte vad anfang hette på tyska. Bra jobbat;)

    SvaraRadera